torsdag 4 mars 2010

Vecka 35

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

______________________________________________________

Egna tankar
Det där med att vakna på natten stämmer rätt väl in på mig, och har gjort ett tag... Visserligen lyckas jag för det mesta somna om, alternativt att jag sover lite middag under dagen istället. Dock tär det på en att inte få sova en hel natt om man är van vid det, men jag får väl se det som träning inför vad som komma skall.
Halsbränna har jag också fått - tack för Gaviscon säger jag bara!

Förlossningsbrev har vi inte alls börjat fundera över, fick en lapp från vår BM senast vi var där så vi lär väl börja knåpa på något i alla fall. Personligen ser jag det som rätt självklart - personalen på förlossningen är utbildade och finns där för oss, de vet vad som behöver göras och kommer alldeles säkert att guida oss och rekommendera smärtlindring osv. Men men, något bör man väl skriva ner antar jag.

Räkan verkar må lika bra som alltid, bökar runt lite och vänder sig från sida till sida då och då. Hickar gör hen rätt ofta, minst en gång om dagen varje dag. De dagar då jag inte känt något innan kvällen blir jag nästan nervös haha, men rätt som det är så sätter det igång. Att någon så liten kan hicka med sådan kraft!

Inga kommentarer: